Connect with us

#news

Angg0ta trafik ‘flying klck’ penunggang motosikal, Ni komen Pesuruhjaya P0lis

Pihak P0lis Diraja Malaysia masih menyiasat anggota unit Cawangan Trafik Ibu Pejabat P0lis Daerah (IPD) Sibu berikutan sebuah video tulaar menyaksikan seorang anggota menendang jatuh penunggang motosikal bertempat di Jalan Temple, Sibu, hari ini.

Datuk Aidi Ismail, Pesuruhjaya P0lis Sarawak mengatakan tind4kan ker4s akan diambil terhadap unit anggota tersebut jika dia didapati bersalah keatas perbuatannya itu.

“Setakat ini, kita masih menjalankan si4satan namun tind4kan akan diambil jika dia didapati cu4i atau bertindak agresif ketika menjalankan tugas,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Tambah beliau, kejadian itu berlaku sewaktu anggota trafik melaksanakan ’0ps Motorsikal‘ secara mengejut di Jalan Temple pada waktu 12:15 tengah hari. Hal itu telahpun dirakam oleh orang awam berhampiran dan ia mendapat perhatian netizen di media sosial. Melihatkan reaksi netizen di internet, jelas beberapa pihak mempunyai perbezaan fahaman.

Video yang dimuatnaik berdurasi 15 saat itu menunjukkan seorang anggota p0lis trafik menend4ng penunggang motosikal yang secara tiba-tiba membuat pusingan ’U‘ selepas dit4han untuk pemeriksaan lanjut.

Dilihat penunggang motosikal itu tidak memberi kerjasama dan ia menyebabkan anggota bertind4k menend4ng penunggang tersebut hingga jatuh.

Aidi mengatakan bahawa pemeriksaan secara teliti mendapati penunggang yang ditendang itu tidak memiliki lesen dan cukai jalan motosikal telah tamat tempoh.

“Penunggang motosikal terbabit juga akan dikenakan tind4kan s4man kerana menunggang mel4wan arus dan ubah suai ekzos,” katanya.

Reaksi yang berbagai dilemparkan oleh pengguna alamaya berkenaan kaedah anggota tersebut menend4ng individu itu.

Ini kerana jarak antara motor dan polis itu dekat. Selain menend4ng, dia juga boleh mengambil kunci motor atau menarik tangan penunggang motor tersebut.

polis tendang orang awam

Sedang tular di media sosial skrg ni.Tidak pasti lokasi di mana.Lari dari sekatan adalah kesalahan.Menggunakan kekerasan juga adalah kesalahan.

Gepostet von Isu Semasa Online am Montag, 24. August 2020

“Terima kasih juga kepada p0lis tu sbb tindakan flying kick dia tu menyelamatkan pengguna jalan raya yg lain drpd berdepan risiko berhadapan penunggang motosikal menentang arus.

“Kepada rakyat malaysia yg marah kat p0lis tu, meh sini aku nak tanya. Bukan ke sblm ni korang juga yg marah sgt dgn penunggang atau pemandu yg menentang arus???”

“Kalau la yg kena flying kick penj3nayah yg dicari….
Rasa2 nak bagi reward ke atau tindakan tata tertib kat abg p0lis tu”

“Memang patut!!! P0 lis dah suruh berhenti cara baik.. Kau nak lari.. Apa apa bincang.. Sekalipun salah..
Jelaskan seberapa ikhlas alasan.. Moga Allah bg bantuan..

“Pernah la aku kena tahan.. Sbb tertinggal beg duit.. Lesen xde bersama.. Allah tau keadaan kita. Hati manusia allah jaga.. Elok je.. Minta maaf.. Jelaskan yg sebetul dan sedia terima saman.. Mujur aku x disaman. P0lis ni baik je kalau kau x buat dia marah. Melainkan yg memang nak makan duit kopi.. Tu kau x buat apa pun kena juga..”

“Salah ttp salah tp jgn lh sampai terajang gtu..di tkdir kn sampai ajl sbb jatuh tu.. Percuma jer duk kt dlm pnjara..gunakan kebijaksanaan akal tu..awk anggota..bkn naik pgkat pn blh sepak gtu..
Malah blh dpt kecaman lg adalh”

“Pendek akal sungguh…p0lis tendang orang lari sekatan jalan, p0lis salah..bahkan orang awam tendang peraagut pun. Orang awam dipersalahkan sebab peragut tu belum jatuh bersalah oleh mahkamah..

“Orang2 bodoh duk tanya, mana sop?memang…orang awam tak pernah salah…backup tak kena tempat…”

“BNYAK netizen otak penuh taik…. Dah jelas p0lis tu buat kerja x kan dia nk tahan guna tangan sah2 la p0lis tu terseret kat jalan kalau penunggang tu x berentii….. Memang patut makan penendang la kalau x nk dngr ckp…… Kalau yg otnk mcm udang tuuu x payah la nk memandai2 ckp p0lis tu salah… Dah jelas2 kan penunggang tu salah..”

“Tak de salah nak takot ape,dah tahu mmg salah berhenti je la ,bukan p0lis tu robot tk de budi bicara,dah mmg salah terima je la. Jangan nk menyusahkan orang lain jugak,yang menentang habisan ni mesti perangai sama jenis u turn nampak polis,sedih!”

Apa-apa pun, biar pihak yang lebih sesuai menjalankan tanggungjawab mereka.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Trending

    Tersilang akar ada tunasnya, Melingkar sabut kenal umbinya