Connect with us

#vvip

Berang Ank Kena Dend4, Bapa Murld Datang Ugvt Cikgu Sambil Tayang Kunci BMW

RATA-RATA yang aktif di media sosial khususnya Facebook pasti mengenali individu bernama Mohd Fadli Salleh.

Lelaki ini dikenali kerana banyak terlibat dengan aktiviti kebajikan,

malah dia merupakan individu yang menguruskan Pertubuhan Kebajikan Danakita.

Mohd Fadli yang juga seorang guru sememangnya aktif membuat perkongsian di Facebook mengenai aktiviti kebajikan yang dikendalikannya,

selain kerap kali mengulas isu pendidikan serta hal ehwal semasa.

Menerusi coretan dan video yang sering dikongsikan, jelas kelihatan perwatakan guru ini umpama seperti seorang bapa yang berjiwa penyayang terhadap murid-muridnya.

Namun siapa sangka, guru ini pernah melalui dug4an yang berat apabila divgut oleh ibu bapa yang tidak menyenangi caranya mendidik murid-murid.

“Di suatu ketika, pernah aku temui, orang yang baru jadi kaya. Datang dengan berlagak bersembang 4ngkuh dengan kunci BMW tergantung di seluar.

“Saya dah bincang dengan lawyer saya. Tindakan cikgu terhadap anak saya ni boleh dis4man di mahkamah.

Sebab saya kasihan kat cikgu je saya datang buat report di sekolah. Kalau nak suruh lawyer saya ‘sve’ cikgu, boleh sangat ni.

Mohd Fadli memberi didikan dan layanan yang sama rata kepada semua pelajarnya tanpa mengira latar belakang keluarga masing-masing.

“Bahkan kalau nak suruh cikgu ditukarkan pun saya boleh buat. Saya biasa makan semeja dengan menteri,”

tulisnya mengimbas kembali kata-kata yang dilontarkan oleh bapa kepada salah seorang muridnya.

Cerita guru ini, lagak bapa murid berkenaan seolah-olah mahu mengg3rtak dirinya menggunakan kuasa dan pangkat yang ada padanya.

Namun Mohd Fadli berkata dia sedikit pun tidak gentar kerana apa yang dilakukan selama ini adalah untuk mendidik anak-anak muridnya menjadi insan berguna.

Jika kalian hari ini orang kaya, jika kalian suatu hari nanti menjadi hartawan dan jutawan, usahlah s0mbong. Usahlah bi4dab.
MOHD FADLI SALLEH
GURU

“Diugvtnya kita macam-macam. Agaknya dia cl4im begitu nak suruh aku melutut minta ampun minta simpati kot. Sikit aku tak heran. Aku pandang muka dia,

pastu cakap, ‘dah kalau kaya sangat hantar la anak ke sekolah swasta. Kenapa hantar sekolah kerajaan juga?’

“Murid-murid saya semua sama di mata saya. Tak kira anak tukang sapu, tak kira anak raja. Bila ada d3nda, itu bermaksud saya hendak mendidik mereka dari berbuat kesil4pan yang sama.

“Tak boleh terima cara didikan saya, tukar anak ke sekolah lain atau request cikgu lain mengajar kelas anak encik. Saya takkan mohon maaf asbab saya ingin mendidik,” jawabnya.

Mohd Fadli sering membuat perkongsian mengenai hal pendidikan, aktiviti kebajikan dan isu semasa di Facebook.

Situasi teg4ng itu berakhir dengan campur tangan Guru Besar.

Sungguh pun begitu, Mohd Fadli meluahkan rasa kes4l dengan segelintir ibu bapa yang bersikap sedemikian dan merasakan mereka paling berkuasa kerana mempunyai pangkat dan wang.

“Jika kalian hari ini orang kaya, jika kalian suatu hari nanti menjadi hartawan dan jutawan, usahlah somb0ng. Usahlah biad4b.

Tambah-tambah dengan guru yang cuba mengajar dan mendidik anak kalian menjadi insan.

“Walau mungkin adakala sil4pnya dari tindakan guru, apa sal4hnya datang dengan hormat.

Tidak perlu menjual pangkat. Tidak perlu mendabik dada cerita duduk dengan menteri, kenal pengarah itu ini.

Antara komen netizen terhadap perkongsian Mohd Fadli.

“Tidak perlu juga mengvgut konon nak suruh cikgu sujud di bawah tapak kaki kalian. Orang sedikit pun tidak hairan dengan kekayaan kalian.

“Orang akan hormat jika kita berbudi bahasa. Kalian akan dihormati jika kalian pun menghormati. Itu rukunnya. Ingat pesan cikgu kecil ini. Simpul ketat dalam hati,” tulisnya.

Sehingga kini perkongsian tersebut meraih sehingga 1,200 shares.

Sumber: M star

Continue Reading

Trending