“Dio tok glepar ko atas muto,” – [VIDEO] Ramai terhibur bila wanita Kelantan cuba ‘kecek luar’

Sebut saja Kelantan, semua orang tahu akan loghatnya yang tersendiri. Sebagai anak jati Kelantan, rasa bangga perlu ada dalam diri kerana adanya identiti sendiri.

Selain itu, yang paling menc4bar adalah orang Kelantan ni kadang-kadang dia cakap cepat, jadi susah nak  faham. Sampai sekarang pun kalau dialek Kelantan pekat sangat, sesetengah orang sukar untuk memahaminya.

Kalau bercakap bahasa standard, maka ada yang akan akan kata “bau budu weh”. Kalau ada yang speaking English, pasti akan ada suara-suara nakal yang berjenaka, “pecoh botol budu tuh” ataupun “retak doh la botol budu” seperti kisah yang akan kami kongsikan ini.

Menerusi video tular di laman Tiktok yang dimuat naik oleh yaya_koya2706, kelihatan beberapa orang wanita di dalam sebuah kereta menegur seorang pembonceng motosikal yang berada di tepi mereka.

Ini kerana, pembonceng motosikal tersebut memegang seekor ular sawa, sekaligus menarik minat mereka semua. Apa yang mencvri perhatian ramai ialah usaha wanita tersebut bercakap, dimana dia kelihatan agak kekok dan cuba untuk berkomunikasi menggunakan bahasa standard, memandangkan mereka semua difahamkan berasal dari Kelantan.

Video:

@yaya_koya2706

gila laa mokdaro aku dia hak kecek luar gitu pas oyk aku pula lansuah 😂😂😂

♬ bunyi asal – ꧁yaya꧂🇲🇾🇹🇭 – ꧁yaya꧂🇲🇾🇹🇭

Ketika artikel ini ditulis, perkongsian tersebut telah mendapat 500.5k tontonan, 39.2k tanda suka dan pelbagai komen dari netizen yang rata-rata terhibur dengan gelagat mereka. 

Kepelbagaian bahasa dan budaya membuatkan negara kita sentiasa menyerlah. Secara tidak langsung, ia mencorakkan bahasa perbualan kita sebagai rakyat Malaysia kan?

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Johodaily

Sumber: tiktok yaya_koya2706

Check Also

Sangka Ibu S4kit ‘Tertidur’, Anak KeciI TerIena Disisi Jasad Ibu Yang TeIah Tiada

Dugaan setiap insan itu pelbagai. Ada yang sudah diuji sedari kecil lagi sehingga mereka membesar …

Leave a Reply

Your email address will not be published.