Lari Bersama Ketika Tsun4mi, Adik Ipar Ifan Seventeen Luah Rasa Terkilan

Sepanjang 312.78 kilometer (km) panjang pantai yang dilanda Tsnami Selat Sunda pada Sabtu lalu.

Detiknews melaporkan, Ketua Pusat Data Informasi dan Hubungan Masyarakat, Badan Nasional Pengurusan Benc4na Indonesia (BNPB) Sutopo Purwo Nugroho menyatakan panjang pantai yang dilanda tsunnami tersebut dikira bermula dari Anyer hingga Sumur kemudian Lampung Selatan dari Sidomulyo, Kalianda dan Rajabasa serta pekan kecil di Pesawaran dan Tanggamus.

“Keadaan permukaan di pantai yang mendatar akan dikira sekitar 500 meter manakala berbukit-bukit cuma 50 meter.

“Panjang pantai terlibat di Daerah Tanggamus adalah 75.38 km, Lampung Selatan (66.25 km) manakala Pandeglang dan Serang (171.15 km),” katanya.

Tambahnya, pengiraan itu berdasarkan keadaan topografi tempat berkenaan.

Dylan Dalam Kenangan

Pemergian Dylan Sahara, isteri Ifan vokalis band Seventeen, yang menjadi korban bencana tsunam! di Pantai Tanjung Lesung, Sabtu (22/12) masih membawa duka bagi keluarga dan sahabat.

Salah satunya adalah Cynthia Wijaya. Cynthia merupakan bintang indonesia sekaligus kakak ipar Ifan. Cynthia merupakan isteri saudara kembar Ifan, Riedhan Fajarsyah.

Ketika tsunami terjadi, difahamkan Dylan berada di belakang pentas. Baru-baru ini, Cynthia mengungkapkan bahawa dia duduk bersebelahan dan lari bersama isteri Ifan tersebut saat kejadian.

Hal tersebut Cynthia kongsikan menerusi sebuah muatnaik Instagram Story. Cynthia juga merasa hairan mengapa Dylan tidak dapat selamat seperti dirinya.

“De, kita kan sebelahan duduknya. Tadinya aku pikir dan berharap kita kan larinya bareng2, harusnya kita selamatnya juga bareng,” tulis Cynthia di unggahannya.

Lari Bersama Ketika Tsun4mi, Adik Ipar Ifan Seventeen Luah Rasa Terkilan

“Tapi Allah punya rencana yang lain untuk kamu. Kami ikhlas, yang tenang ya de, sampe ketemu lagi ya sister @dylan_sahara.”

Tak hanya menuliskan ungkapan duka cita dan kesedihan mendalam, Cynthia juga menceritakan detik-detik saat ia dan Dylan dihantam tsunami di Tanjung Lesung, Banten.

Cyhnthia bercerita, saat tsunami datang menerpa ia dan Dylan duduk bersebelahan.

Ia bahkan sempat berlari bersama adik iparnya tersebut untuk menyelamatkan diri.

Namun takdir hanya Tuhan yang tahu.

Rupanya, Tuhan punya rencana lain untuk Dylan Sahara.

Ia menjadi salah satu korban tewas tsunami yang menerpa kawasan Tanjung Lesung Banten bersama tiga personel Seventeen band lainnya.

Cynthia selamat dari bencana tsunami tersebut bersama suami dan anaknya, Kenzie. Sementara itu, jasad Dylan telah dikebumikan di Ponorogo pada 25 Desember 2018.

Dia Isteri Terbaik

Kehilangan insan tersayang cukup perit untuk di terima. Apatah lagi ia berlaku dalam sekelip mata. Isteri kepada vokalis kumpulan Seventeen, Ifan iaitu Dylan Sahara disahkan meninggal dunia selepas menjadi mangsa kejadian tsunami yang melanda Selat Sunda pada Sabtu lalu.

Menerusi laman instagramnya, Riefian Fajarsyah atau lebih mesra di panggil Ifan bagaimana pun reda dengan pemergian arwah isterinya itu.

Lari Bersama Ketika Tsun4mi, Adik Ipar Ifan Seventeen Luah Rasa Terkilan

“Istriku memang bukan manusia yang sempurna, begitupun aku. Tapi dia ga pernah berhenti buat terus terus menjadi istri yang baik, i know you have tried your best and it’s not easy for you, but you did it baby. Dan buatku memang dia adalah istri terbaik yang mungkin diberikan Allah buatku, I couldn’t ask for more ya Allah.

Lari Bersama Ketika Tsun4mi, Adik Ipar Ifan Seventeen Luah Rasa Terkilan

“Mewakili istriku aku memohon maaf sebesar2nya kepada teman, sahabat, keluarga, saudara atau siapapun yang pernah mengenal Dylan.
Mohon diikhlaskan jikalau ada kata atau perbuatan yang kurang berkenan

“Sayang, Allah mempertemukan kita, Allah pula yang memisahkan kita. Doain suamimu agar menjadi suami yang sholeh, biar aku bisa menuntut hak ku buat berpasangan denganmu di akhirat nanti untuk selamanya.

“Cuma Allah yang tau seberapa besar apa yang aku rasain ke kamu sayang
I love you @dylan_sahara.

Selain Dylan, pemain dram Seventeen iaitu Andi turut terkorban menjadikan kesemua anggota kumpulan itu meninggal dunia. Mereka termasuk Bani (pemain bes), Herman (gitaris) termasuk kru, Ujang dan pengurus kumpulan itu, Oki Wijaya.

Lari Bersama Ketika Tsun4mi, Adik Ipar Ifan Seventeen Luah Rasa Terkilan

Ketika kejadian, Seventeen sedang mengadakan persembahan bersempena hari keluarga sebuah syarikat korporat di Tanjung Lesung Resort, Banten