(Video) Ombak setinggi 40 kaki menghemp4s pangsapuri tepi laut

Ombak besar mengh3mpas balkoni sejumlah apartment dan bangunan tinggi lain di sekitar pesisir pantai utara Tenerife. Tenerife adalah pulau terbesar dari Kepulauan Canary milik Sepanyol.

Menurut laporan media tempatan, 39 warga Tenerife dipindahkan dari tempat tinggal mereka setelah ombak memb4dai kawasan perumahan itu. Setakat ini tidak ada laporan mengenai kemal4ngan jiwa dalam kejadian ini.

Dipetik dari laman Sky News, 19 November 2018, rakaman video di media sosial oleh orang awam dikenali sebagai Nelson Acosta memnunjukkan ombak besar menerjang salah satu sisi sebuah apartemen. Pejabat berita Huffpost Spain melaporkan, pesisir selatan Tenerife juga dilanda ombak yang luar biasa tinggi.

Gelombang di pesisir selatan Tenerife dilaporkan turut mer0sakkan sejumlah bangunan di restoran sebuah hotel. Ombak menghent4m ketika sejumlah orang sedang menikmati hidangan.

Seorang pengguna Twitter turut menyedari bahaya mengambil gambar gelombang tinggi itu namun dia dan beberapa orang lain menganggap ombak besar itu sebagai pemandangan “spektakuler dan indah.”

Badan Meteorologi Sepanyol mengatakan tahap bahaya gelombang tinggi di Kepulauan Canary telah diturunkan. Kerajaan Sepanyol yakin tahap bahaya ini tidak akan bertambah lagi sepanjang minggu ini.

Peristiwa serupa juga dilaporkan terjadi di Maroko. Ombak setinggi enam meter melanda pesisir Maroko pada minggu lepas.

Pihak berkuasa Maroko mengatakan tiupan angin kencang hingga mencecah lebih dari 100 kilometer sejam merupakan penyebabnya.