Gara-Gara Blajar Dri You’Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.Besar

Telah banyak kali dilaporkan berlaku sebelum ini, tindakan orang ramai yang bertindak melakukan sendiri prosedur perubatan merbahaya yang sepatutnya hanya boleh dilakukan oleh doktor bertauliah dan golongan profesional akhirnya menerima padah.

RAKAMAN ADA DI BAWAH SEKALI

Gara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.Besar

Gara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.BesarGara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.BesarGara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.BesarGara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.BesarGara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.BesarGara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.BesarGara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.BesarGara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.BesarGara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.BesarGara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.BesarGara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.Besar

“Dah bagi valium?” Soalku.

“Dah bagi 5 minit lepas, Dr!” Ujar pegawai perubatan yang menjaga zon merah, Dr Faizal (bukan nama sebenar).

Gara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.Besar Gara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.Besar Gara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.Besar Gara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.Besar Gara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.Besar Gara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.Besar Gara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.Besar Gara-Gara Blajar Dri You'Tube, Suami.Sebak Lihat.Isteri Pandai-Pandai.Suntik ‘Anu’.Nk Bgi.Besar

Setelah siap semua proses intubasi dan keadaan pesakit sudah stabil, sawan pun berenti.

Sejarah Perubatan tentang pesakit diberitahu oleh suami pesakit. Beberapa penyiasatan darah dari makmal semuanya normal. Kami masih belum dapat punca pesakit ini sawan.

Aku merancang untuk lakukan imbasan CT otak untuk pesakit ini.

Setelah beberapa minit kemudian, seorang lagi pesakit tiba di zon merah. Pesakit itu berumur dalam pertengahan 20-an. Pesakit itu juga mengalami sawan.

“Adoi! Seorang lagi sawan!” – bermonolog.

Pesakit ini juga mengalami ‘status epilepticus’. Sawan sudah hampir 1 jam tanpa henti. Satu lagi kes intubasi dan memerlukan mesin bantuan pernafasan.

“Eh! Doktor! Pesakit yang kedua ni adalah kawan kepada pesakit yang first status epilepticus tadi” ujar Dr Faizal.

“Laaa ye ke? Apa masalah sebenarnya ni? Mereka buat apa eik, Dr Faizal?” Soalku.

“Ah ha… Dr. Mereka kena sawan masa kat tempat yang sama. Di rumah pesakit yang first tadi.”

Kami rasa pelik kerana kedua-dua mereka mengalami masalah yang sama. Adakah mengalami ketoksikan? Atau apa? Tapi tak semua penghuni rumah tu yang kena. Hmmm.

“Panggil husband pesakit tu balik. Saya nak tanya beberapa soalan lagi,” permintaan aku.

Banyak juga soalan tambahan yang aku tanya pada suami dia.

Aku ada tanya apa kaitan antara isteri dia dengan kawan isteri dia tu. apa yang mereka sama-sama lakukan di rumah mereka.

“Sebenarnya tadi isteri saya dan kawan dia ni tengah buat sesuatu, doktor” ujar si suami.

“Buat apa tu encik?” Soalku ringkas.

“Mereka tengah buat breast filler. Mereka buat sendiri-sendiri. Pakai injek-injek.”

“Apa?! Boleh tunjukan saya dorang injek apa?” Terkejut juga aku.

Maka si suami tunjukkan aku gambar suntikan ‘breast filler kit’. Ada 4 picagari yang berlabel Hyaluronic Acid gel, dikatakan untuk membesarkan payudara dan 4 vial injeksi lignocaine 2% untuk ubat kebas (bias). 10 mls lignocaine 2% setiap vial.

Mengikut cerita dari si suami, isteri dia mengadu kebas dibahagian lidah dan bibir selepas beberapa minit kawan dia suntik di payudara sebelah kanan. Kemudian mengadu pening dan berdebar-debar selepas itu.

Si suami mengatakan isteri dia guna 2 vial lignocaine 2% bagi sebelah payudara. 2 belah bermakna dia menyuntik 4 vial lignocaine bersamaan dengan 40mls untuk ubat kebas sebelum suntik Hyalurolic acid sebagai filler.

Mereka beli dalam talian saja dan dipelajari dari YouTube katanya.

Mari sini aku tunjukkan bagaimana kira dos lignocaine yang disuntik;

Untuk maksimum dos lignocaine adalah 4.5mg/kg (tanpa epinephrine), jika lignocaine dengan epinephrine maksimum dos adalah 7mg/kg. Total maksimum dos adalah 300mg.

Maka, maksimum dos dalam mililiter sepatutnya disuntik oleh pesakit berat badan 58kg adalah;

Formula = max dose (mg) x berat (kg)/10 x concentration (%)

Maka,

lignocaine dos dalam mililiter tanpa epinephrine = (4.5mg x 58kg)/(10 x 2) = 13.05 mls.

Namun pesakit ini telah suntik lignocaine sebanyak 40 mililiter yang sepatutnya hanya 13 mililiter sahaja.

Sah, kedua-dua pesakit ini mengalami ‘lignocaine toxicity’.

Sejurus prosedur suntikan itu dilakukan, kedua-dua pesakit mengalami gejala seperti kebas bahagian lidah dan bibir, kemudian pening dan berdebar-debar. Lebih serius kedua-dua pesakit itu mengalami sawan akibat dari lebihan dos lignocaine.

Cara atau teknik pemberian pun aku tak pasti bagaimana. Betul atau tidak. Tak kena cara memang suntikan tersebut terus ke salur darah pun kita tak tahu.

Sangat-sangat berbahaya. Prosedur ini sepatutnya dilakukan oleh doktor yang bertauliah dan terlatih sahaja.

“Faizal, bagi kedua-dua pesakit ni Intravenous lipid emulsion 1.5 ml/kg of 20% lipid. Then followed by infusion 0.25 ml/kg/min, ya. Lekas sikit,” ujarku.

“Baik, Dr!”

Kita boleh dapat pengajaran dari kisah ini. Nak cantik boleh tapi jumpa dengan doktor yang terlatih. Nak cantik boleh tapi jangan binasakan diri sendiri. Itulah. Hmmm.

For me, size doesn’t matter at all.

Dr Zek

Check Also

“Dia Tercampak Jauh..“ – Kenduri Kesyukuran Bertukar Majlis TahIiI, Mekanik MeninggaI Dunia Diremp0h Trak Pikap

KOTA BHARU: Kenduri kesyukuran sempena pembukaan kedai menjual alat ganti dirancang seorang mekanik yang dijadualkan …

Leave a Reply

Your email address will not be published.