Cara-Cara Hasilkan Fishcake Sedap Dan Bersih Secara Homemade

Cara-Cara Hasilkan Fishcake Sedap Dan Bersih Secara Homemade

Anda pernah buat kek ikan/ fishcake homemade? Ha..mesti ada yang tak pernah buat kan? Mudah je nak buat kek ikan ni. Malah rasanya pun lebih sedap dari yang dibeli. Malah kebersihan lebih terjamin dan diyakini halal. Rasa pun sangat sedap. Jom cuba resipi perkongsian saudari Yati Mohd ni. Puan-puan pasti puas hati.

CARA-CARA BUAT FISHCAKE HOMEMADE

BAHAN-BAHAN:

  • 1 ekor ikan tenggiri bunga ( yang ada bintik)
  • 1 sudu makan tepung jagung – lebih sikit tak apa
  • Garam secukup rasa – bancuh dengan 1 mangkuk kecil air
  • 1 sudu teh lada sulah
  • Sedikit ajinomoto (optional)

Cara-Cara Hasilkan Fishcake Sedap Dan Bersih Secara Homemade

CARA MEMASAK:

1. Pipiskan @ potong isi ikan depan belakang ikan. Macam dalam gambar.

Cara-Cara Hasilkan Fishcake Sedap Dan Bersih Secara Homemade

2. Guna sudu dan korekkan isi ikan yang melekat pada tulang.

Cara-Cara Hasilkan Fishcake Sedap Dan Bersih Secara Homemade

3. Satukan isi ikan, tepung jagung, lada sulah dan ajinomoto. Gaul sebati. Kemudian masukkan air garam sedikit untuk sebatikan bahan-bahan.

Cara-Cara Hasilkan Fishcake Sedap Dan Bersih Secara Homemade

4. Tumbuk isi ikan sambil dimasukkan air garam sikit-sikit. Tak payah guna sampai habis air garam tu. Asalkan isi ikan jadi kenyal sudah memadai.

Cara-Cara Hasilkan Fishcake Sedap Dan Bersih Secara Homemade

5. Ni hasil isi ikan yang cukup kenyal. Yang penting ikan mesti segar dan cara tumbuk ikan kena betul.

Cara-Cara Hasilkan Fishcake Sedap Dan Bersih Secara Homemade

6. Letakkan plastik dalam loyang. Masukkan isi ikan. Tekan-tekan bagi padat. Guna sudu yang dah sapu sikit minyak.

Cara-Cara Hasilkan Fishcake Sedap Dan Bersih Secara Homemade

7. Panaskan kukusan dan masukkan loyang. Kukus dalam 10 – 15 minit menggunakan api besar.

Cara-Cara Hasilkan Fishcake Sedap Dan Bersih Secara Homemade

8. Apabila dah masak, keluarkan isi ikan kukus tadi. Biar suam sedikit barulah dipotong panjang.

Cara-Cara Hasilkan Fishcake Sedap Dan Bersih Secara Homemade

9. Panaskan minyak dan goreng kepingan fishcake tadi dengan api sedang. Jangan bagi garing.

Cara-Cara Hasilkan Fishcake Sedap Dan Bersih Secara Homemade

10. Toskan minyak dan boleh dinikmati mengikut citarasa.

Kredit resipi & foto: Yati Mohd