Connect with us

#viral

“Kayuh Basikal Pakai Ket4t, Kalau KmaIangan M4ti Katak Gitu Je Dengan D0sa” -Abu

Belum reda lagi dengan kontr0versi mend4kwa pendapatan hasil menjadi seorang Youtuber kebanyakkannya har4m, pendakwah sensas1 Ustaz Abu Syafiq tampil menegur pemakaian golongan wanita ketika melakukan aktiviti berbasikal.

Menurut Ustaz Abu, sudah jelas har4m sekiranya seseorang wanita itu memakai pakaian yang ket4t. Katanya lagi, jika terlibat kemal4ngan dan meningg4l dunia, pergi dengan d0sa sekali.

“Kayuh Basikal Pakai Ket4t, Kalau KmaIangan M4ti Katak Gitu Je Dengan D0sa” -Abu

Tambahnya, jika berlaku kemalangan dan meninggal dunia, dosa wanita tersebut akan ikut sekali. Sementara itu, Abu Syafiq juga menyindir golongan wanita yang memiliki sifat malas dalam bab mengemas rumah gara-gara berbasikal yang dilabel memalukan. Namun, postingan Abu Syafiq jelas tidak mengajukan kepada sesiapa. Boleh dikatakan ianya umum.

Berikut adalah penulisan Ustaz Abu Syafiq mengenai isu diatas:

“Pakaian wanita berbasikal yg jenis ket4t sudah pastilah HAR4M. Bayangkan kalau terkemal4ngan… ‘mat1 katak’ gitu jeklah dengan d0sa. Berbasikal tapi rumah bersep4h dan bvsuk tak kemas. MaIu lah wei,”

“Kayuh Basikal Pakai Ket4t, Kalau KmaIangan M4ti Katak Gitu Je Dengan D0sa” -Abu

Bagaimanapun, ruangan komen dalam postingan itu ditutup olehnya.

Untuk makluman, dahulu Ustaz Abu Syafiq dikecam teruk oleh pihak netizen ekoran kenyataannya berbaur negatif mengenai pendapatan hasil sebagai seorang Youtuber kebanyakannya Haram. Tambahnya dalam kenyataan itu, pekerjaan sebagai Youtuber tidak menjamin kebahagiaan dan kesenangan hidup di dunia malah ramai Youtuber diluar sana merana dengan kehidupan mereka.

Konklusinya, adakah kaedah menegur Ustaz Abu Syafiq ini terlalu tegas dan berbaur negatif atau hanya mahu menegakkan hukum-hakam agama semata?

Sallyza says:
Malaysia ni kannnnn…pondan, aurat, tudung, …tu je lah x habis2 dr dulu kitar semula. Cuba ajar ummah cara nk buat duit, tolong suami, pergi Mekah, pengurusan rumahtangga, menangani stress kt opis, didik anak2 supaya bijak dan sabar, hal2 nak hidup hari2 ni masak, berdikari, perbaiki kereta, kutip sampah…xhabis2 isu aurat/bentuk body org. Muak.

Makcik Bawang says:
Salam Jumaat ‘ustaz’
di mana kah adab seorang alim ulamak? baik la aku pi jumpa ustad sekolah anak aku , elok je sopan bagi nasihat.

Mak Jah says:
TikTok haram, FaceApp haram, sume haram lah lepas kawin apam muda kat Siam…hahaha ..lebai kan? Bini marah ko cerai bini tua. Pastu geng2 ko pun masuk gua senyap tak berkutik.

Nak Tahu Je says:
Tapi tu la, nak tahu jgk kenapa kalo berbasikal mesti pakai baju ketat ya? Kalo pakai baju biasa basikal x gerak eh? Nak laju2 bukan masuk pertandingan, kan fun fun je….ke kalau jatuh baju tu xkan koyak?

Whatverrrrrr says:
Knp masyarakat kita makin teruk? Sebab lebai2 suka jaga tepi kain orang…bab2 sivik/ adab ko buat2 senyap. Mcm ko lah…muka x nampk gaya pun mcm ustaz..dakwah yg berbisa.

Ms J says:
kalau naik basikal setakat mau kayuh2 tengok permandangan baik ko naik bas je dik….org bersukan sbb nk up stamina..nk kasi peluh pecah…laju2 baru ada efek..kalau pakai baju kelawar ko mcm opah ko baik duduk berkebun petang2..paham ke idok konsep sukan berbasikal ni sakai?

Sumber: RK via kec0h habis

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Trending

    Tersilang akar ada tunasnya, Melingkar sabut kenal umbinya