Connect with us

#vvip

Mak bgi baju kt mertua,suami dh ckp jgn belii pape,bukak je pintu tandass,aku rsa nk uwekk.

Baca perlahan-lahan dan ambillah Pengajaran apa yg pernah berlaku kepada saya ini. Jadikan ini sebagai panduan.

Baca perlahan-lahan, semoga dapat pengajaran dari kisah ini. Assalam semua. Aku berkahwin dengan suami tak sampai setahun lagi. Suami orang selatan tanah air .

Kami berkawan tak lama sebelum ambil keputusan untuk berkahwin. Kehidupan kami selepas kawen biasa-biasa sahaja , kami bahagia walaupun hidup serba sederhana. Masalahnya apabila balik kampung mertua.

Orang cakap biar rumah tak besar asalkan bersih. Tapi lain pula keadaan di rumah mertua.

Adik beradik suami memang ramai, bawah suami je ada 7 orang adik, suami anak ke 2. Yang jadi masalahnya diorang terlalu pengotor.

Bayangkan tiap kali nak masuk tandas ada taaik kat lubang tandas. Sampai aku tak sanggup nak guna tandas kat rumah tu, kencing tak siram tu perkara biasa dah.

Lepastu diorang bela kucing, dalam belas2 ekor jgk. Dengan berkurap, bulu gugur, berak kencing bersepah.

Bila masuk rumah je bau hancing. Penah sekali masa nak makan, ada seketul bulu kucing dalam sayur, terus hiilang selera makan.

Ada sekali tu, tengah makan mak mertua pkul kucing guna tangan makan, pastu tak basuh dulu terus sambung makan.

Pastu aku minum air kopi diorang buat, ingat kan ape lah dlm mulut rupanya lalat, sejak dari situ aku beli air mineral buat minum kat rumah tu.

Tiap kali balik kampung suami, barang2 mandi, toto, bantal, selimut aku bawak dari rumah. Bayangkan, bantal kat rumah diorang tak bersarung, cadar tak penah tukar.

Berpeta dan berbau semuanya. Pinggan mangkuk tayah cakap, kalau nak guna kena basuh balik sebab diorang cuci tak bersih. Mesti ada sisa2 lagi kat pinggan tu.

Haritu masa mula2 datang rumah suami, macam kesian sebab pinggan mangkuk tak cukup, gelas tak cukup.

Aku pun belikan barang2 tu semua. Rupanya bukan suami tak pernah beli, tapi diorang jenis tak reti jaga barang. Sorang campak sana, sorang campak sini.

Lepas tu nak guna semua tak cukup, sudu takde, piisau takde. Sebab tu suami banyak kali cakap tak payah beli pape kat rumah tu, kejap je jahanm.

Tv berapa kali beli sebab rosak. Katil roboh, motorsikal 2 biji tersadai. Sebenarnya family suami org susah.

Tapi entah la kenapa tak reti dyg barang, padahal dah tahu susah nak dapat benda tu.

Paling aku terasa hati, haritu mak aku bagi baju suruh sedekahkan kat family mertua. Aku baru je bagi,depan aku diorang guna buat lap lantai.

Yang sorang tu pegi ambik skirt baju kurung potong buat tali ikat bendera, bila aku tegur mak mertua bole cakap ala tak pe lah, skirt je pun.

Sebab tu lah aku tengok dia asyik pakai baju kurung dengan seluar rupanya skirt dah tak ade. Adik bongsu suami jenis yang hyperaktif, sangat2 nakal dan degil.

Bayangkan baru je beli alas meja makan, dia ambik psau toreh mcm tu je. Baju tak yah cakap, tiap kali nak pergi jalan takde baju baru, pakai baju buruk je dgn kasut sekolah. Bukan kami tak belikan tapi jenis yang takleh simpan barang.

Asyik nak pakai baju baru je. Haritu tiap kali balik kampung mesti belikan selipar, baju. Tapi tak sempat kami balik kl selipar dah putus.

Pastu pergi mana2 pakai kasut sekolah balik. Kadang2 malu bila bawa jalan pakai selekeh je, Tapi penat nak beli, diorang tak reti syang brg.

Dah nasihat mak mertua brg2 baru beli simpan pakai nanti nak jalan. Dia cakap budak2 ni meng4muk.

Suami selalu bising kat diorang, tapi tak makan saman. Haihhh. Untuk pengetahuan, adik beradik suami ada 2 orang yang buta huruf sebab sekolah sampai darjah 6 je.

Adik laki suami ada 4 orang, umur 12, 20,21,22 tahun dan 3 org adik perempuan umur 7,17, 25 tahun.

Kat kampung, Adik perempuan suami yang umur 25 tu je yang keje 3 org masih sekolah dan 3 org adik laki umur 20 21 22 duduk rumah tanam anggur, cari duit untuk beli rkok je, makan mak mertua tanggung.

Haritu, Adik laki suami yang umur 20 dan 21 terlibat main ddah kt kampung, dan sebab tu lah kami ambik keputusan untuk bawak diorang ke kl tinggal dgn kami.

Start dari situ hidup kami suami isteri kucar kacir sikit, selalu gaduh. Macam mana aku tak marah, perangai pengotor diorang bawa ke rumah aku pulak.

Berak, kencing tak siram, pinggan basuh tak bersih. Badan diorang tayah cakap la dengan berbau, kurap sana sini, gigi tak gosok.

Aku bagi berus gigi sorang satu pun tak berus jugak. Pastu susah nak carikan keje sebab tak reti baca. Hari tu terlupa nak kunci pintu bilik, licin duit dalam wallet suami.

Bila tanya sape yang ambik tak ade yang mengaku. Hurmmm dah macam2 benda aku cuba buat untuk ubah perangai diorang.

Tapi tetap tak jadi. Kucing kt rumah diorang aku suruh suami kurangkan, ok haritu dah kurang.

Tapi ambik lagi kucing lain. Aku belikan selipar tandas, diorang ambik pakai kat luar. Kadang2 rasa tak nak balik je kampung suami, tapi aku bukan jenis yang selfish.

Kalau korang ada tips untuk kami ubah perangai diorang share kat komen ya. Dan doakan aku terus sabar.

Antara reaksi netizen selepas membaca luahan ini:

Jjddy Jhn;Tak payah balik kg laki kau la!!! Apa susah! Bikin geli sy pun x mau balik

Ramlan AlManof;Kasehanya …tidak beragama ke mereka ini. Bukankah agama pentingkan kebersehan.

Anda orang luar bukan tanggung jawab anda perbetulkan mereka, tugas anda hanya untuk suami aje dan keluarga sendiri.

Jangan tambah street anda dgn fikirkan kehidupan mereka semua lebihan lagi sipenagih dadah tu. Bina saje rumahtangga dengan harmonis bersama suami anda, yang lain tepis jauh2 jgn diambil peduli.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page.

Continue Reading

Trending