Nenek Naik Angin Tengok Berpuluh Cucu Balik Kg, Tapi Sorang Pun Tak Reti Nak Tol0ng Kat Dapur, Sibuk Main Tik T0k Jer

SETIAP kali tibanya hari raya, anak-anak perantau pastinya tidak akan melepaskan peluang untuk pulang beraya di kampung halaman.

Apabila kita pulang ke kampung, seharusnya kita merasa seronok. Tak kisahlah jika kita balik ke kampung sendiri mahupun rumah mertua.

Auranya bila kita balik ke rumah orang tua, sukar diungkapkan dengan kata-kata.

Melihat wajah tua ibu ayah dan menghlrup udara segar di kampung, itulah pengalaman yang membuatkan kita tak ernah bosan untuk pulang ke kampung.

Serta merta rumah datuk dan nenek meriah dengan kehadiran cucu clcit yang ingin meraikan detik bermakna itu bersama-sama.

BALIK BERKUMPUL ADIK BERADIK

Hati mak ayah bukan main seronok bila anak menantu dan cucu balik beraya.

Macam-macam makanan sudah disediakan. Ada yang buat persiapan membeli barang kering. Nanti nak dimasak sup tvlang lembu k0rban untuk anak menantu yang suka sup.

Itulah cara mak ayah luahkan sayang dan kasih mereka pada anak-anak..

Mungkin bukan jenis cakap di mulut, tapi dengan perbuatannya kita dah faham.

Bila semua balik, selain kemeriahan, s0al belanja juga berganda bertambah.

Kalau dulu mak ayah tinggal berdua di rumah, tapi kini mungkin kena sediakan makan untuk 17 orang.

Mereka memang tak kisah, tapi anak-anak pun kenalah ‘reti bahasa’.

Takkan nak biarkan mak ayah yang keluar duit?

Namun agak ‘kur4ng sedap’ didengar apabila ada kalangan generasi muda yang meluahkan rasa atau ‘compl4in’ dengan keadaan rumah nenek meraka.

“Aku masa kecil bila lalu atas lantai dapur rumah nenek kat kampung,” demikian tulis seorang pelayar di Twitter.

Dia turut menyertakan sekeping gambar kaki yang berjengket di lantai, memberi gambaran lantai di dapur rumah neneknya yang mel3kit.

Hanya mahu mengimbas kenangan sewaktu kecil, namun ciapan pelayar berkenaan mengundang perdeb4tan netlzen di media soslal.

Warga emas naik angin bila berpuluh cucu balik kg, tapi tak sorang pun tol0ng di dapur, semua sibuk main tik t0k

Perkongsian seorang pelayar Twitter yang mengvndang perdeb4tan netlzen.

“Aku b4ran betul baca ni. Kalau dah tahu nak balik kampung, rumah atok nenek kau bersep4h atau tak, tolonglah kemas buat apa yang patut.

Ini anak lima enam orang, cucu berpuluh kerja main TikTok tak pun OOTD dari pagi sampai malam.

Tinggallah nenek terki4l buat semua benda,” tulis seorang pelayar meluahkan rasa ger4m.

“Sal4h dan sil4p siapa kalau rumah nenek korang macam tu?

Oh ya, macam mana mak dan ayah korang dulu? Tempat tu juga yang buat mak dan ayah korang besar.

Kec3wa kalau aku jadi orang yang lebih tua baca tweet ni,” komen seorang pelayar.

Dalam pada itu, ada netlzen yang mencadangkan generasi muda yang mempunyai tablat sedemikian.

Ini supaya dapat membantu membersihkan rumah berkenaan berbanding hanya goyang kaki dan hanya tahu ‘compl4in’.

Kalau nenek korang ada Twitter dapat pula baca cucu-cucu dia cakap jij1k dekat lantai dapur atau tandas, mesti dia s3dih.

“Nenek tu dah tua… yang muda-muda sesekali balik kampung, apa kata tolong bersihkan rumah nenek tu…

Tolong renovate ke apa. Rumah nenek bukan destinasi percutian.

Tak payah nak goyang kaki tengok telefon saja,” k0men seorang pelayar.

“Lepas tu bagi duit pun tak… tahu nak bis1ng je. Tolonglah mop ke apa.

Commen sense,” k0men seorang pelayar menyokong pendapat berkenaan.

“Kalau nenek korang ada Twitter dapat pula baca cucu-cucu dia cakap j1jik dekat lantai dapur atau tandas, mesti dia sed1h,” komen seorang pelayar.

Bagaimanapun, sebahagian netizen lain beranggapan perkara berkenaan tidak perlu dijadikan kec4man.

Ini kerana pelayar yang membuat perkongsian tersebut hanya sekadar mahu mengimbas kenangan zaman kanak-kanak.

Warga emas naik angin bila berpuluh cucu balik kg, tapi tak sorang pun tol0ng di dapur, semua sibuk main tik t0k

Seorang netizen meluahkan rasa ger4m dengan sikap segelintir generasi muda yang lebih suka ‘compl4in’ berbanding membantu kerja rumah ketika pulang ke kampung.

“Dah nama pun childhood memory bang… takkanlah masa kecil-kecil dulu abang tak pernah rasa macam mana jalan jengket nak pergi tandas atau tandas dulu-dulu?” tulis seorang pelayar.

“Orang cerita pasal childhood je. Dulu aku pun macam tu, balik kampung jalan jengket sebab tak suka kaki basah melekat hltam-hltam,” k0men seorang pelayar lain.

Sehingga kini perkongsian tersebut meraih sehingga 14,300 retweet dan 22,400 likes.

Sumber: lepat pisang

Check Also

Dah Tahu Miskiin Beranaak Setiap Tahun Kenapa. Kata-kata Hiina Seorang Guru dan Kawan Sekelas Buatkan Beliau Buktikan Anak Petani Pun Serba Boleh

Bukan semua orang bertuah seperti kita. Tinggal di rumah yang selesa, ada ibu bapa yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published.