“Ingat PM letak jawatan besok ᴄᴏᴠɪᴅ 19 trus hilang? ingat yg mati tu bole hidup balik? ingat kat Malaysia aje yg kena ᴄᴏᴠɪᴅ 19? sbb tu org kata kita ada otak tp tk semua ada akal” – netizen

Ucapan Khas – ‘Bersama Memulihkan Negara yang disiarkan secara langsung di Saluran 501, aplikasi Live TV dan semua platform media sosial pada jam 6 petang semalam telah menimbulkan banyak spekulasi ketika situasi politik negara kini panas dengan usaha menjatuhkan kerajaan yang diterajui Muhyiddin. Sekarang semua pihak berebut nak jadi PM sebabnya mudah. Semua dah nampak program vaksinasi sedang dalam trek yang betul.

Sehari purata 500k rakyat di vaksin. Sampai hari ini sudah 15 juta penduduk di vaksin dan 9 juta darinya sudah dapat 2 dose lengkap. Denmark yang dah 60% dari jumlah 5.8 juta rakyatnya dapat dose lengkap sekarang kematian 0-3 org sahaja sehari. Kes ICU purata 14 orang saja sehari.

Majoriti kegiatan ekonomi semakin pulih, itulah sebenarnya yang dikejarkan manusia2 yang berebut nak jadi PM ni. Mereka tahu Malaysia akan pulih 1-2 bulan lagi.

Jadi sekarang masa untuk menangguk di air keruh. Bila dapat duduk di kerusi PM dan jadi kerajaan, mereka yang akan dianggap berjaya selesaikan masalah.

Padahal segala perancangan memang sudah di atur oleh PM sekarang bersama menteri2 kabinet yang bekerja keras.

Senang cakap, lembu punya susu sapi dapat nama, orang lain yang kerja keras, orang lain yang kaut hasil.

Bantuan Tambahan Dan Kehidupan Biasa

Kerajaan akan menyalurkan RM 10 b.ilion kepada 11 j uta penerima dalam separuh kedua tahun 2021.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, bantuan itu juga akan diteruskan pada tahun hadapan.

“Ia bukan sahaja untuk golongan B40 tetapi juga melibatkan bantuan bersasar kepada golongan miskin tegar, miskin bandar dan M40 yang kehilangan pendapatan,” katanya menerusi satu sesi ucapan khas hari ini.

Tan Sri Muhyiddin Yassin yakin rakyat akan kembali kepada kehidupan biasa sebaik sahaja negara pulih daripada pandemik ᴄᴏᴠɪᴅ 19.

Perdana Menteri berkata, pemulihan negara kelak berupaya membawa Malaysia ke mercu kejayaan dan kegemilangan.

Malaysia dijangka mencapai vaksinasi 100 peratus populasi dewasa dan 80 peratus populasi keseluruhan pada Oktober ini.

Pada masa itu kelak, kes ᴄᴏᴠɪᴅ 19 akan mencatatkan penurunan ketara dan menjadi lebih terkawal.

Kita terus berdoa dan berikhtiar sepenuh jiwa dan raga agar terhindar daripada wabak ini.

“Insya-Allah, negara kita akan pulih,” katanya ketika menyampaikan Ucapan Khas yang disiarkan secara langsung hari ini.

Tidak Akan Letak Jawatan

Muhyiddin Yassin juga berkata dia tidak meletakkan jawatan kerana ketika ini tiada seorang pun ahli parlimen dapat membuktikan mempunyai majoriti cukup untuk menjadi perdana menteri baru.

“Saya memikirkan dalam keadaan tiada seorang pun ahli Dewan Rakyat lain yang mendapat sokongan majoriti pada masa ini.

Perdana menteri yang baru tidak boleh dilantik menurut perlembagaan.

“Apabila perdana menteri tidak boleh dilantik, maka kabinet pun tidak boleh dilantik dan kerajaan baru tidak dapat dibentuk,” katanya dalam ucapan khas yang disiarkan tadi.

Sebelum itu Muhyiddin – yang kini berdepan pertikaian mengenai keabsahan jawatan perdana menteri dan kerajaan PN – menyatakan rasa dukacitanya atas perkembangan politik negara.

Katanya, ketika memikul tanggungjawab berat mengurus pandemik ᴄᴏᴠɪᴅ-19 yang luar biasa sejak lebih setahun lalu.

Dia mengharapkan sokongan semua pihak termasuk anggota kabinet dan ahli parlimen.

Namun katanya ada ahli parlimen menarik sokongan daripadanya selaku perdana menteri.

“Ini menimbulkan keraguan tentang keabsahan saya sebagai perdana menteri dan kedudukan kerajaan PN sebagai kerajaan yang memerintah,” katanya.

Dalam keadaan itu, kata Muhyiddin, menurut Perlembagaan Persekutuan, dia mempunyai dua pilihan.

Sama ada memohon perkenan Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan parlimen dan mengadakan pilihan raya umum, atau meletakkan jawatan.

“Pilihan saya yang paling mudah ialah meletak jawatan,”

Katanya yang menjelaskan perdana menteri selepas itu akan dipilih Agong daripada kalangan ahli Dewan Rakyat yang pada hemat baginda mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli parlimen.

Katanya, dia patuh kepada perlembagaan dan akan mengambil jalan terhormat untuk menyelesaikan kemelut politik yang sedang berlaku.

Namun, sehingga kini belum ada ahli Dewan Rakyat yang dapat membuktikan majoriti untuk dilantik sebagai perdana menteri baru.

Sedangkan, katanya, menurut Perlembagaan Persekutuan, sekiranya dia meletakkan jawatan.

Dia juga hendaklah meletakkan jawatan seluruh anggota Jemaah Menteri yang menyebabkan kerajaan PN yang mentadbir negara pada masa ini akan jatuh.

“Sedangkan tempoh dua bulan akan datang adalah amat genting.

Jika semua perancangan kerajaan dapat dilakansakan seperti yang dijadualkan, kita akan mencapai imuniti kelompok pada bulan Oktober.

“Sekiranya terganggu dengan kemelut politik yang tidak berkesudahan dan kerajaan yang sah tidak dapat dibentuk.

Sasaran imuniti kelompok tidak akan dapat dicapai dan nyawa rakyat akan terus berada dalam bahaya,” katanya lagi.

Sebelum ini dilaporkan 14 ahli parlimen Umno yang menarik balik sokongan mereka kepada Muhyiddin.

Dan Umno turut mendedahkan buat tatapan umum 13 surat penarikan sokongan yang diutuskan kepada Agong itu.

Muhyiddin kini mempunyai sokongan jelas dari 100 ahli parlimen dan kurang 11 untuk mendapat majoriti mudah di parlimen.

Hasil Risikan, Ini yg Berlaku di FB Beliau

   

“Alhamdulillah PM terbaik sepanjang Zaman”

   

“Tq TSMY terus berusaha keras..memulihkan negara”

   

“Allah, ingatkn abah buat siaran langsung mengenai lockdown tp lain plk…abah kami xnk dgr ini semua…

Kami nk dgr total lockdown mcm pkp 1.0…

Abah kami xsanggup nk tgk anak2 kecik yg byk kehilangan ibu bapa disbb kn penyakit nie dn kami dh penat duk dlm umah je…

Dengan penuh semangat aku duk depan tv last2 erm….” – Netizen Kecewa

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

 

Check Also

“InsyaAllah Bekalan Di Alam Kubur Daddy & Mommy” – Anaqi Mula Rajin Mengikuti Solat, Amar Baharin Berdoa Semoga Anak Menjadi Insan Soleh

Setiap ibu bapa sudah pasti ingin memberikan pendidikan terbaik untuk anak-anak dengan harapan si kecil …

Leave a Reply

Your email address will not be published.