Shuib cerita dalam live tadi satu family dia kena covid dari maid. Satu family tak keluar rumah pun. Ceritanya hanya berpunca bila maid dia pergi buang sampah, terjumpa kawan, then salam. Kawan tu ada covid. Maid dia pun meninggal. Hm sedihnya. Covid is real guys

Pemergian Allahyarham Siti Sarah pastinya meruntun hati sang suami, Shuib yang ikhlas mencintainya. Apatah lagi apabila melihat wajah anak-anak mereka yang penuh pengharapan, menanti pulangnya ibu mereka ke rumah bersama adik kecil bernama Ayash Affan.

Kongsi Shuib, biarpun cuba mengelak pada awalnya, Shuib akhirnya mengumpul kekuatan bagi menceritakan hal sebenar kepada anak-anaknya mengenai pemergian ibu mereka selepas pulang dari hospital apabila si anak terlebih dahulu membaca berita di media sosial.

Kata Shuib, beliau telah memanggil semua anaknya berkumpul untuk berterus terang dengan mereka. Pada masa yang sama ujarnya, laporan media di televisyen memaparkan berita pemergian Siti Sarah, membuatkan salah seorang daripada mereka bertanya, “Betul ke ibu dah takde?”

Biarpun sebak, Shuib menjelaskan perkara sebenar kepada mereka semua.

“Saya terangkan satu persatu. Teruk dia menangis. Saya cakap, “Kita berdoa dengan Allah kita nak ibu balik.

“Tapi ibu bukan milik daddy, bukan milik Uwais, Talita, Matin, Ayash.

“Ibu milik allah. Jadi Allah taknak pulangkan kat kita, Allah nak jugak dia sebab Allah sayang dia. Jadi Allah nak ambik dia dan kita takkan jumpa dia lagi.”

Siti Sarah selamat dikebumi berhampiran kubur ibu, Ini Kata Kata Shuib Selepas Selesai Urusan Pengebumian Bidadari Syurga Tercinta Buat Ramai Sebak

JENAZAH penyanyi Allahyarham Siti Sarah Raisuddin selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Sungai Pusu, Gombak, Selangor kira-kira pukul 1.20 petang, Isnin.

Pada majlis pengebumian itu, suami kepada Siti Sarah yang juga pelawak Shuib Sepahtu serta adik bongsu arwah, Ahmad Yazeed mengiringi sehingga ke liang lahad dengan memakai peralatan perlindungan diri lengkap (PPE).

Jenazah anak kedua daripada tiga beradik itu dikebumikan di lokasi sama kubur arwah ibunya, Nur Aini Mohamad yang meninggal dunia pada 26 Jun 2013 akibat komplikasi pelbagai penyakit termasuk kegagalan buah pinggang, darah tinggi dan kencing manis.

Sebelum itu urusan pengendalian jenazah diuruskan oleh pihak Pusat Perubatan Hospital Canselor Tuanku Muhriz, Universiti Kebangsaan Malaysia, UKM (HCTM) kira-kira pukul 10 pagi Isnin.

“Saya Terangkan Satu Persatu, Teruk Dia Menangis,” - Shuib Ketika Live Sebentar Tadi
Siti Sarah, Shuib dan tiga anak mereka disahkan positif ᴄᴏᴠɪᴅ-19 pada 25 Julai lalu.

Suasana pilu menyelubungi tanah perkuburan dengan kehadiran lebih 100 ahli keluarga, rakan artis dan media serta peminat.

Shuib ‘cemburu’ pemergian Siti Sarah

Pemergian penyanyi Allahyarham Siti Sarah Raissuddin yang meninggal dunia hari ini amat dicemburui apabila terlalu ramai insan dikenali mahupun tidak dikenali menitipkan doa buatnya.

Suaminya yang juga pelakon dan pelawak popular, Shuib berkata, dia juga tertanya-tanya apakah kebaikan Allahyarham ketika hayatnya.

“Bertalu-talu saya mendapat mesej dan video dari seluruh pelusuk negara yang menganjurkan bacaan Yassin dan doa selamat buat arwah. Tidak kurang juga menghantar gambar memaklumkan soal hajat dilakukan. Malah, ada sebahagiannya daripada nombor telefon yang tidak saya kenali.

“Apakah kebaikan arwah isteri hingga semua orang mahu mendoakan keajaiban dan kesembuhan buatnya? Perkara ini membuatkan saya tertanya-tanya dalam diri sendiri.

“Terlalu ramai ambil tahu mengenai perkembangan arwah. Benar, saya ‘cemburu’ dengan pemergiannya,” katanya.

Menurut Shuib, dia reda jika arwah dijemput Allah ketika berada dalam keadaan kritikal di hospital Jumaat lalu.

“Kami pernah bercakap soal kematian. Malah, arwah isteri pernah cakap kalau boleh mahu meninggal dunia pada hari Jumaat iaitu penghulu hari. Dia mahu mendapat ‘husnul khatimah’ dan lepas seksaan kubur.

“Jika ikutkan, saya reda seandainya Allah mencabut ny4wanya ketika n4zak dan paras bacaan oksigen menurun pada Jumaat lalu. Namun, Allah memberikan arwah sedikit masa lagi untuk hidup. Akhirnya, hari ini arwah pergi juga,” katanya

Siti Sarah layak beroleh syahid akhirat

KUALA LUMPUR: Pendakwah bebas, Imam Muda Asyraf menyifatkan pemergian penyanyi, Allahyarham Siti Sarah Raissuddin, 36, akibat ᴄᴏᴠɪᴅ-19 sebagai syahid akhirat.

Asyraf menjelaskan, selain virus ᴄᴏᴠɪᴅ-19, faktor Allahyarham Siti Sarah yang meninggal dunia selepas melahirkan anak, membolehkan pemergian penyanyi kesayangan ramai itu tergolong dalam syahid ketiga, iaitu syahid akhirat.

Asyraf mengajak umat Islam sama-sama berdoa agar Allahyarham Siti Sarah beroleh syahid akhirat. Foto IG Imam Muda Asyraf

“Syahid terbahagi kepada tiga peringkat iaitu syahid dunia dan akhirat, syahid dunia serta syahid akhirat. Syahid kategori pertama ini hanya untuk mereka yang terkorban dalam medan peperangan fisabilillah.

“Saya Terangkan Satu Persatu, Teruk Dia Menangis,” - Shuib Ketika Live Sebentar Tadi

“Syahid kedua iaitu syahid dunia adalah untuk mereka yang pada zahirnya terbunuh dalam peperangan, tetapi sebaliknya, diselubungi nawaitu yang tidak jujur atau dipaksa.

“Syahid ketiga iaitu akhirat apabila kematian disebabkan melahirkan anak, terbakar, wabak seperti taun serta ᴄᴏᴠɪᴅ-19, lemas dan sebagainya.

“Dalam kes Siti Sarah, Allahyarhamah meninggal dunia disebabkan virus ᴄᴏᴠɪᴅ-19 dan baru melahirkan anak. Maka, kita boleh kata Allahyarhamah tergolong dalam syahid akhirat,” katanya kepada BH Online.

Asyraf yang juga juara musim pertama Imam Muda berkata, individu yang tergolong dalam syahid akhirat akan diberi ganjaran dan kemuliaan Allah SWT di akhirat.

“Jenazah mereka diuruskan seperti biasa. Cuma diberikan kemuliaan khusus di akhirat nanti.

“Jadi, marilah kita sama-sama mendoakan semoga Allahyarham tergolong dalam syahid akhirat,” katanya.

Sementara itu, pakar motivasi terkenal, Datuk Dr Mohd Fadzilah Kamsah yang juga kenalan rapat Allahyarham Siti Sarah mengagumi keperibadian penyanyi itu.

“Saya mengenalinya sudah lama, iaitu sejak arwah bujang lagi. Banyak perubahan dan hijrah yang dilakukannya bersama suami.

“Arwah sangat baik dan pada penghujung hidup, suka mendahulukan orang lain dalam segala segi. Seperti kata suaminya, arwah memang suka tolong orang,” katanya.

Memahami emosi mereka yang kehilangan insan tersayang, Dr Mohd Fadzilah berharap suami penyanyi itu, Shuib Sepahtu dan ahli keluarga tabah serta sentiasa berdoa agar diberi kekuatan menghadapi dugaan itu.

“Saya faham ramai yang akan terkesan terutama suami, anak-anak dan ahli keluarga lain. Pesan saya, bacalah doa berkaitan ketika diri ditimpa musibah dan kena reda dengan apa yang berlaku.

“Kita tahu, arwah sangat disayangi bukan sahaja dalam kalangan keluarga, malah orang di sekelilingnya.

“Namun, kita harus ingat, Allah juga amat menyayanginya. Maka, Allah ambil arwah ketika sedang sakit sekali gus dosanya terampun,” katanya.

Siti Sarah disahkan meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi (ICU) HCTM kira-kira pukul 5.13 pagi.

Allahyarham dimasukkan ke ICU hospital berkenaan selepas tahap oksigen menurun pada 4 Ogos lalu, iaitu hari yang sama dia sepatutnya memotong gelang kuarantin.

Siti Sarah kemudiannya ditidurkan sebelum pembedahan dijalankan bagi mengeluarkan bayi dalam kandungan pada 6 Ogos lalu dan arwah selamat melahirkan bayi lelaki diberi nama Ayash Affan pada jam 5 petang.

Terdahulu, Siti Sarah bersama suami, Shuib dan tiga anak mereka termasuk pembantu rumah disahkan positif ᴄᴏᴠɪᴅ-19 pada 27 Julai lalu.

Sumber: Siakap Keli

PERHATIAN Pihak Malaysia Sinar Harian tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Malaysia Sinar Harian juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri Terima kasih

Check Also

(VIDEO) Pecah Perut Penonton! Cat, Jihan, Danial Buat Parodi Vida-Iqbal

Kisah cinta antara Dato’ Seri Vida dan pasanganya, Iqbal menjadi tumpuan peminat industri hiburan tanah air. Perbualan …

Leave a Reply

Your email address will not be published.