Connect with us

#vvip

Saya terduduk diam ketika menerima wasiat. saya berdoa dalam hati supaya ibu mertua dapat membantu cukup untuk membayar hutang suami pun dah memadai

Pengajaran pada sang suami. Aku isteri. Anak 5. Telah kematian suami setahun lalu. Arwah suami bekerja Ofshore. Gaji mencecah 20k setiap bulan. Keuarga kami bahagia mempunyai 5 anak kan. gado tu biasa. Saya bekerja. Pegawai di Pejabat Perikanan. Gaji saya mencecah 5k. Rules perbelanjaan kami, barang saya, saya beli sndiri kerana saya ada pendapatan sendiri.

Dan sepanjang suami tiada sebulan bekerja, saya akan menanggung semua. suami bekalkan bayaran bulanan cuma tak ade la memenuhi keperluan sebulan. tapi, saya faham yang suami perlu menanggung ibu bapa dan adik2nya.
Berbalik pada selepas kepermegian arwah suami saya, tidak disangka suami saya mewasiatkan segala harta kepada anak dan ibunya.

Untuk saya isteri dapatlah savingnya yang tak sampai 10k Saya terdiam ketika menerima wasiat. saya berdoa dalam hati supaya ibu mertua dapat membantu cukup untuk membayar hutang suami telah memadai. Satu2 pihak bank datang. menyatakan hasrat mengutip hutang..
Mashaallah hutang suami saya mencecah 300k (credit card, pinjaman, kereta, rumah dll).

Dengan apa saya mahu bayar sedangkan insurans dan wasiat suami, untuk anak, perlu berumur 18 tahun. saya terduduk..Saya hanya meneruskan pembayaran rumah dan hutang2 arwah dan hutang saya sendiri. Rumah inilah tempat saya berteduh dengan anak2. Saya cuba menuntut pada ibu mertua saya untuk meringankan bebanan saya.

Bukan tidak dibagi tapi rm500 bulanan diberi tak mampu nak membiayai anak2 sekolah, makan minum apatah lagi hutang. saya begitu sedih. Apa yang tidak disangka, ibu mertua saya yang dulu baik dengan saya,yang disanjung suami, syurga kepada suami saya, tak disangka bersifat demikian. tidak berlaku adil.

Jawapannya, ibu mertua perlu menanggung bapa mertua tak bekerja dan anak2 yang masih sekolah (adik suami). Sedangkan nafkah tu sepatutnya mendahului anak saya. Saya tak nak gadohkan. saya begitu sedih. saya perlu hadap dengan anak. Anak kecil saya terpaksa putus susu. Terpaksa disekolahkan disekolah biasa.

Makan apa yang mampu. Barang rumah banyak dijual. Emas saya apatah lagi.Selepas kejadian,keluarga suami lebih menyepi,mungkin takut saya menuntut lebih,saya dah redha.Saya percaya rezeki Allah itu pasti.Saya berserah pada Allah.Biarlah mereka yang bersalah terima balasannya nanti.Walhal, adik beradik suami yang bekerja bukan kerja biasa2.

Tapi masa inilah,mereka menganggap saya mampu menanggung dengan kerjaya saya. Selepas saya kebuntuan, saya menurut kata rakan-rakan sepejabat, saya terpaksa berdaftar ke AKPK, walau hakikatnya hutang tu bukan dibuat oleh saya. Simpanan ASB saya bukan digunakan untuk anak2 saya.

Saya membayar sepenuhnya hutang suami. Setiap bulan perbelanjaan wajib saya beli beras, meehoon, biskut, susu, pampers, telur. anak saya yang sebelum ni senang turut sedih bila hari2 perlu makan telur. Itu je saya mampu..

Untuk sang suami di luar, tolong fikirkan semula bila mewasiatkan penama. Fikirkan siapa yang bersusah payah waktu hidup bersama yang menjaga dan mnguruskan anak. Fikirkan nafkah mana perlu didahulukan. apatah lagi waktu suami sudah tiada.

Jangan biarkan isteri menanggung hutang. cukup pengalaman saya, bukan untuk memburukkan arwah tapi sebagai pengajaran untuk kalian di luar sana.
Saya tetap sayangkan arwah suami saya itulah syurga saya

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Continue Reading
1 Comment

1 Comment

  1. Zuraimi

    September 6, 2020 at 2:01 pm

    Cerita tak logik. Harta harus dibayar hutang terlebih dahulu. Baki baru boleh diwasiat kan, dan hanya sepertiga shj maksima. Selebihnya, harus dibahagi memgikut faraid, ada bahagian isteri dan 5 anak tersebut.
    Kalau cerita ini benar, maknanya pencerita tidak mendapat nasihat undang undang yang betul.

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Trending

    Tersilang akar ada tunasnya, Melingkar sabut kenal umbinya