“Lu kenal wa siapa?” – Aksi lagak s4mseng lelaki ini dirakam.. Rvpanya ini yang berlaku

Memandu di Malaysia ni banyak cabarannya. Bukan sahaja kerana kesesakan lalu lintas yang teruk, tapi sebab kadang-kadang ada samseng jalan raya yang tak pasal-pasal nak susahkan hidup kita.

Ikuti kisah di bawah.

Sedang kami otw ke Todak Fest, sebiji van hijau bawak laju gila, hon semua yang ada depan mata dia, orang yang melintas pun kena lompat sebab dia bawak laju nak mampus. sampai nyaris nyaris langgar kami dari belakang. bila kami tegur cara pemanduannya, ini tindakan beliau.

bukan niat untuk memalukan beliau, tapi beliau yang mulakan mengambil video kami dengan kononnya “aku viralkan korang” sedangkan salah beliau dan persoalannya. siapa beliau utk tanya i/c lesen kami ? dan ingin mengambilnya ?

Pada mulanya, dia bawa laju di kawasan perumahan, hampir langgar seorang brother motor juga, nasib bro tu elak, kami pun dia hampir langgar dari belakang. semasa kami kejar dia, dia hampir langgar pelintas jalan kaki. lepas kami menegur, dia cuba langgar kami dari belakang.

satu lagi pesanan, bawak motor ni always la kena hati hati. even naik kereta pun. tengok la keadaan sekeliling bila nak perembat laju laju pun. nasib yang hampir dilanggar tadi kami. sempat kami elak, bayangkan kalau pakcik pakcik tua ??

ada lagi, selepas nak beredar dia sempat maki kami “b*bi, lanc4u, b0doh” dan lain lain. haih nasib la orang

Gepostet von Dino Daniel LJ am Dienstag, 29. Januar 2019

Bahaya sekiranya memberikan Kad Pengenalan kepada orang yang tidak dikenali ini sebabnya

Pertama

Alamat tempat tinggal, perkara ini adalah amat membahayakan keselamatan kita. Terutama keselamatan ahli keluarga kita yang tersayang. Penjenayah boleh melakukan pelbagai perkara sekiranya mereka tahu maklumat tempat tinggal kita.

Kedua

Nama penuh dan gambar, Zaman era teknologi sekarang ni membolehkan scammer atau pun penipu menggunakan data peribadi kita untuk melakukan aktiviti penipuan mereka. Jangan sampai orang lain buat jenayah, kita yang tanggung dipenjara.

Ketiga

Kad pengenalan itu sendiri, sekiranya mereka sempat membuat salinan kad pengenalan anda. Dengan mudahnya anda menjadi mangsa hutang yang anda sendiri tidak pernah buat. Salinan kad pengenalan anda juga boleh digunakan untuk memohon kad kredit, permohonan pinjaman bank dan ahlong, permohonan talian prabayar dan pasca bayar etc.

Sebelum ini juga telah berlaku pelbagai kes maklumat peribadi mereka digunakan untuk mermohon perkara-perkara diatas, mangsa juga terpaksa menanggung hutang-hutang tersebut.

Sekiranya kad pengenalan anda hilang, anda haruslah segera membuat laporan polis sebelum anda menjadi mangsa jenayah cyber.

Sumber dari KakiLipat