Memilukan. Barangan Yang Dijumpai Semasa Pencarian Lion Air Buat Ramai Terkedu

Setelah memasuki hari kelima pencarian k0rban dan bangkai pesawat Li0n Air PK-LQP yang jatuh di perairan Karawang pada isnin (29/10) terus dilakukan oleh team SAR dan lain-lain.

Team SAR dan lain-lain terdiri daripada Basarnas, KNKT, Kemenhub, TNI, Polri dan sukarelawan terus melakukan pencarian barang-barang mangsa yang terk0rban.

Sepanjang lima hari pencarian, team SAR yang melibatkan 100 penyelam sudah berhasil mengumpulkan beberapa pot0ngan anggota badan k0rban dan juga potongan bangkai pesawat yang kini sudah berada di HospKramat Jati, Jakarta untuk menjalankan proses identifikasi.

Dari berbagai sumber, Sehinga harini ini Jumaat (2/11), berikut ialah 10 barang yang ditemukan dari hasil evakuasi dan pencarian  Li0n Air JT-610 PK-LQP dari hari pertama hingga keempat.

1) Tim SAR menemukan tiket atas nama Noegrohantorm Wahjoe.

2) Kad Pengenalan M4ngsa dan SIM kad atas nama salah satu penumpang juga berhasil ditemukan. Selain itu, sebanyak 52 kad pengenalan milik k0rban berhasil ditemukan semalam.

3) Dompet berwarna merah yang masih berisi sejumlah wang dan beberapa kad didalamnya ditemukan oleh seorang nelayan.

4) Handphone milik k0rban lengkap dengan casing gambar orang dua pasangan sedang berpegangan tangan juga ditemukan dalam keadaan hanc0r.

5) Sejumlah dokumen-dokumen penting milik k0rban dikumpulkan.

6) Bag-bag dan bagasi milik k0rban pesawat Lion Air JT 610 PK-LQP pun dikumpulkan dalam satu area.

7) Serpihan-serpihan pesawat yang sudah hancur berkeping-keping.

8) Bag bergambar monyet dan kasut bayi berwarna merah juga ditemukan hanc0r.

9) Deretan kasut milik k0rban disusun rapi di satu area yang sama.

10) Setelah melakukan pencarian selama empat hari, team penyelam akhirnya berhasil menemukan black box yang berisi catatan data penerbangan (FDR) di kedalaman 35 meter pada hari Khamis (1/11).

Memilukan. Barangan Yang Dijumpai Semasa Pencarian Lion Air Buat Ramai Terkedu

Sementara itu menurut laporan kerusi, roda dan bahagian lain pesawat Lion Air yang terh3mpas dikeluarkan dari dasar laut dalam pada pihak berkuasa menganalisis maklumat kotak hitam yang mungkin menjelaskan punca kapal terbang yang masih baru itu terh3mpas ke dalam Laut Jawa dan membun0h 189 orang.

Difahamkan asukan pencarian mencari fuselaj pesawat Boeing-737 MAX 8 itu di yang terh3mpas susulan berlepas pada Isnin lalu walaupun baru digunakan beberapa bulan.

“ Hari ini kami akan menyelam (lagi) di lokasi dijangka pesawat terh3mpas.

“ Banyak puing, roda pesawat dan kerusi – semuanya hanc0r berderai,” kata Isswarto, komander bahagian mencari dan menyelamat tentera laut Indonesia.

Dalam pada itu penyelam mencari di kawasan sedalam 25 hingga 35 meter, dan angg0ta badan yang ditemui semakin berkurangan, katanya.

“ Semuanya berselerak malah ada yang mungkin sudah dihanyutkan arus,” katanya. Puluhan beg m4yat mengandungi sisa m4yat sudah dibawa dari lokasi n4has setakat ini.

Gambar disiarkan di televisyen menunjukkan penyelam mengikat tali pada bahagian pesawat yang berselerak di dasar laut.

Dalam pada itu, banyak beg yang mengandungi ceb1san tubuh m4ngsa dibawa ke hospital bagi menjalani ujian DNA untuk mengenal pasti identiti m4ngsa.

Menurut Isswarto berkata, bagaimanapun ramai m4ngsa belum ditemui dan berharap dapat ditemui segera termasuk mereka yang mungkin masih terikat di tempat duduk pesawat

Sumber: hangat.com