Sudahlah diboik0t, kontrak gerai nombor enam ditamatkan

KUANTAN – Selepas didapati bersalah melanggar syarat yang telah ditetapkan, ANIH Berhad bertindak menamatkan kontrak pemilik gerai nombor enam di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Gambang arah Timur yang terbabit kes memukul pemandu bas ekspres, pada 24 Disember lalu.

Pengurus Besar Kanan, Ketua ANIH Berhad Radzimah Mohd Radzi berkata, keputusan itu diambil selepas siasatan dalaman dijalankan pihaknya selain mengambil kira hukuman denda yang dikenakan terhadap enam lelaki di Mahkamah Majistret Kuantan, Isnin lalu.

“Mereka didapati melanggar klausa 2.5 yang termaktub dalam kontrak yang mana peniaga dilarang menggunakan gerai untuk tujuan tidak diingini dan dilarang melakukan kesalahan undang undang, berkelakuan korang sopan, bergaduh dengan pengendali gerai lain, pelanggan atau ganggu keselamatan dan keselesaan mereka.

Sudahlah diboik0t, kontrak gerai nombor enam ditamatkan

“Atas kerana itu kita ambil keputusan untuk tamatkan kontrak mereka dan keputusan ini adalah muktamad. Tindakan ini juga menjadi pengajaran untuk peniaga lain supaya lebih berhati-hati dalam menjalankan urusan perniagaan,” katanya pada sidang media di R&R Gambang arah timur, Kuantan, di sini, hari ini.

Beliau berkata, sepatutnya kontrak pemilik gerai berkenaan ditandatangani semula setiap tahun selepas tamat pada 31 Disember lalu namun tidak akan disambung disebabkan kejadian itu yang telah menjadi tular di media sosial baru-baru ini.

Dalam pada itu, Radzimah berkata, pihaknya juga telah melakukan perjumpaan bersama pihak pengurusan Sani Express pada 26 Disember lalu bagi memulihkan kembali situasi ekoran wujud dakwaan perniagaan di situ diboikot terutama dalam kalangan pemandu bas.

Tambahnya, ANIH juga akan memasang kamera litar tertutup (CCTV) dalam masa terdekat di semua R&R di bawah kendalian mereka yang dapat meningkatkan keselamatan di samping dapat memantau supaya kejadian seperti ini tidak berlaku lagi.

“Disebabkan kerana seorang peniaga, hampir semua peniaga di kedua-dua R&R Gambang terjejas sehingga mengalami kemerosotan sebanyak 50 peratus. Dengan pertemuan itu, kita dapat membincangkan permasalahan ini dan mencari penyelesaian bagi kita pulihkan keadaan,” katanya.

“Sekiranya berlaku salah faham antara peniaga dan pelanggan dan jika pelanggan yang tidak berpuas hati boleh membuat aduan di saluran yang betul,”katanya.

Sinar Harian Isnin lalu melaporkan enam lelaki dijatuhkan hukuman denda RM2,000 setiap seorang setelah mengaku bersalah di Mahkamah Majistret Kuantan kerana memukul pemandu bas ekspres di R&R Gambang arah barat pada 1.30 pagi 24 Disember lalu.

Kejadian tercetus susulan salah faham dan pemandu bas itu dipukul sekumpulan lelaki yang merupakan pekerja di R&R Gambang arah timur itu.

Pemandu bas berusia 32 tahun terbabit juga ditahan polis dan membuat pengakuan tidak bersalah serta minta dibicarakan oleh mahkamah pada Isnin lalu atas dua pertuduhan dikenakan ke atasnya.

Rata rata netizen mengecam pemilik dan pekerja kedai di RNR Gambang tersebut kerana sekiranya betul ada kes buli kenapa tiada laporan polis dibuat? Dan adakah dengan kekasaran memukul pemandu bas tersebut dapat selesaikan masalah.

Sudahlah diboik0t, kontrak gerai nombor enam ditamatkan

Disebabkan salah faham dan maklumat yg mengelirukan akhirnya R&R Gambang(barat)menghala ke KL lengang tanpa pengunjung akibat kempen boikot yg di buat oleh pengusaha bas expres serta pengguna lebuhraya.

Berkenaan kes pukul pemandu bas Sani Ekspress yg berlaku di R&R Gambang(timur) menghala ke Terengganu masih dlm siasatan Polis dan para pelaku telah pun direman dan gerai terbabit telah pun di tutup.

Para peniaga lain antara yg terjejas teruk akibat kempen terbabit.

Antara komen pengguna FB

– Suruh gerai no 6 tu byar gnti rugi dkt peniaga2 lain. Kuasa viral btl2 brkesan. Harap kes Adib jgn senyap je. Kita buat jgk smpai pembunuh 2 kne tngkap & d beri hukuman yg setimpal…jgn kita senyapkan kes Adib ni…ayuh semua kita BERSATU. sehingga pembunuh trsebut dpt d bawa ke muka pengadilan…

Sudahlah diboik0t, kontrak gerai nombor enam ditamatkan

– Katanya kejadian sebab nasi lemak kot.arga RM2, tp driver bayar kurang RM1. Apalah salahnya bersedekah belanja sekali sekala driver tu. Hilang singgit sebab sedekah, Allah ganti berlipat ganda lagi.

– Akibat jahil dan bakhil, papa kedana terus jadinya.

– Kami pemandu&pengusaha bas akan berhenti di R&R Gambang apabila pemilik gerai no 6 di gantikan dengan pengusaha baru.

– masa aku kje kdai mkn dulu..semua driver bas mkn free satu sen pn tk bayar..siap bagi rokok lagi….sya pnya bos..betul2 jaga driver bas..tk nk bagi driver bas berhenti tpt lain.. cuba kau fikir satu bas 40org mkn .tk kn dua org driver ko tk blh bagi mkn free

– dlm video tu kan..tukang rakam cakap nak viralkan..ambik kau…viral makan diri, at last Gambang jd tempat mambang yg datang..padan muka..